وزیر بهداشت: امیدوارم روزی خودرو سازان منصفی وجود داشته تا خودروهای استاندارد بسازند/ اراده‌ ای وجود ندارد تا نقاط حادثه خیز یکبار برای همیشه اصلاح شود

روزانه ۶۶ نفر در تصادفات جاده ایی کشته می شوند.وزیر بهداشت اعلام کرد که در شهریور ماه سال گذشته به طور متوسط روزانه ۶۶ نفر جان خود را به دلیل حوادث ترافیکی از دست دادند که این رقم بیش از آمار جانباختگان حادثه سقوط هواپیماری تهران – یاسوج بود.

به گزارش عصر ایران سید حسن هاشمی در افتتاحیه دومین همایش پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی گفت: بیشترین آمار تلفات رانندگی در شهریور ماه رخ می‌دهد. طبق آمار اعلام شده در شهریور ماه گذشته به طور متوسط روزانه ۶۶ نفر و در یکی از روزها ۸۱ نفر را به دلیل این حوادث از دست دادیم. این رقم بیش از کشته شدگان سقوط هواپیمای تهران – یاسوج است.

مهمترین موضوعات صحبت وزیر بهداشت به شرح زیر است:

— بیشترین گروه سنی که در جاده های کشور دچار سانحه می شوند، بین ۱۵ تا ۳۰ سال دارند، یعنی افرادی که در سن مولد قرار داشته و می توانند برای جامعه کارآیی زیادی داشته باشند

— اگر در سال ۲۰۰۴، حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ بود، در سال ۲۰۳۰، پنجمین علت مرگ خواهد بود یعنی مردم جهان از پیشرفت تکنولوژی که برای آسایش آنها فراهم می شود، آسیب بیشتری می بینند

— متاسفانه ایران در بین کشورهای منطقه رتبه دوم و در بین کشورهای جهان، بعداز کشورهایی که اکثرا آفریقایی هستند، رتبه هشتم را در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات ترافیکی دارد

— در سال ۹۶، تعداد ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر را در جاده ها از دست داده ایم، اما آمار مصدومین جاده ای، ۲۱ برابر میزان فوتی ها است و این در شرایطی است که آمار تلفات کمتر از میزان واقعی اعلام می شود، یعنی روزانه ۴۴ نفر فوت می کنند که معادل فوت ۲ نفر در هر ساعت است، این میزان در شهریورماه به یک نفر در یک ربع ساعت افزایش می یابد

— اقدامات زیادی در راستای کاهش تصادفات جاده ای انجام شده و جای تشکر دارد، کمپینی که به عنوان کمپین “شصت – سی” معرفی می شود نیز به نوعی به یکی از آسیب شناسی های پلیس راهور، پزشکی قانونی و وزارت بهداشت توجه دارد، چراکه ۶۰ درصد آسیب ها و تصادفات جاده ای، در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد و باید به مردم، راکبین، سرنشینان و رانندگان اتومبیل ها و موتورسیکلت ها هشدار دهیم تا این موضوع را رعایت کنند

— امیدوارم روزی برسد تا در کشور خودروسازان منصفی وجود داشته باشند و خودروی استاندارد تولید کنند

— تا زمانی که فرهنگ صحیح ترافیکی در کشور نهادینه نشود، حادثه تکرار خواهد شد و نقاط حادثه خیز بازهم حادثه می آفریند و ما به هدف نخواهیم رسید، اینجاست که نقش رسانه ها و صدا و سیما پررنگ می شود

— اغلب حوادث جاده‌ ای در نقاط حادثه خیز جاده‌ ها تکرار می‌شود و به نظر می‌رسد اراده‌ ای وجود ندارد که این نقاط حادثه خیز یکبار برای همیشه اصلاح شود چه در زمانی که کشور پولدار بوده یا کم پول است

— نقش صدا و سیما در زمینه کاهش تصادفات ترافیکی بی بدیل است، البته قبل از آن نباید از نقش آموزش و پرورش و والدین غافل شد، چنانچه پدر و مادر و مدارس در این زمینه کوتاهی کنند، تلاش های ما نیز کمتر به هدف می رسد

— در بخش آموزش از تکرار نباید خسته شد، اگر غیراز این بود، نماز یومیه برای ما خسته کننده بود، بنابراین تکرار بعضی از کارها، نه تنها خسته کننده نیست، بلکه سودآور و شیرین است

— در عین حال، هنرمندان نیز در زمینه فرهنگسازی ترافیکی نقش خوبی می توانند داشته باشند، مثلا ساخت انیمیشن های پلیس راهور و صدا و سیما تاثیر بسیار خوبی داشته است

— در حوزه بهداشت و درمان در مورد سوانح و حوادث ترافیکی بی تقصیر هستیم و قربانی ندانم کاری‌ های افرادی چون رانندگان، راکبان موتور سیکلت و افرادی که در خودرو سازی نقش دارند و عدم رعایت قانون، می شویم

— خوشبختانه به کمک دولت و مجلس، ناوگان اورژانس را نوسازی کردیم و آمبولانس‌ های هوایی و دریایی نیز راه‌اندازی شد

— امیدوارم سازمان بیمه مرکزی که به جای پول به ما پس از یکسال اوراق می ‌دهند روزی برسد که در این حوزه یک ریال نیز پرداخت نکند و هیچ کودکی مصدوم یا خانواده‌ای داغدار نشود

— مردم عزیز و شریف ایران، خود مراقب فرزندانشان باشند، این غصه بزرگی است که افراد ۱۵ تا ۲۹ سال که عزیزترین جوانان ما هستند به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست بدهند

— امیدوارم با کمپینی که راه افتاده است ( کمپین ۶۰٫۳۰) شاهد کاهش حوادث ترافیکی در ۳۰ کیلومتری شهرها باشیم و در سال آینده گزارش عملیاتی خوبی ارائه داده شود



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 88 = 91